Kaupunginvaltuuston kokous 11.9.2017

syys 11, 2017

Syyskuussa kaupunginvaltuusto kokoontui syksyn toiseen kokoukseensa. Kokouksen esityslista oli kohtalaisen kevyt ja etukäteen uumoiltiinkin ettei kokous kestäisi kovin pitkään. Ensimmäiseksi valtuusto päätti ensi vuoden kokousaikataulustaan, myönsi takauksen Tampereen Vuokratalosäätiölle, hyväksyi useita eri hallinto-oikeuden päätöksiä koskien eri kunnanvaltuuston päätöksistä tehtyjä valituksia ja täydensi muutamia luottamushenkilöpaikkoja. Tämä kaikki vei ainoastaan kaksikymmentä minuuttia ja valtuusto pääsi käsittelemään valtuustoaloitteita. Tampereen vihreä valtuustoryhmä oli jättänyt valtuustoaloitteen  paikallisuutta suosivien hankintakriteerien ja pisteytysten käyttöönottamiseksi ja vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien huomioimiseksi ym. Vastauksessa aloitteeseen todettiin seuraavaa: ”kuten valtuustoaloitteessakin mainitaan, etäisyysvaatimusten soveltaminen paikallisten yritysten ja kolmannen sektorin tuottajien suosimiseksi on juridisesti haastavaa. Tämä siksi, että hankintalain periaatteet, erityisesti tasapuolisen kohtelun ja syrjimättömyyden periaate, vaatii kohtelemaan yrityksiä tasapuolisesti riippumatta niiden sijoittautumispaikasta.” Tämän vuoksi valtuustoaloite ei antanut aihetta muihin toimenpiteisiin. Myös muut valtuustoaloitteet saivat kokouksessa saman kohtelun, vaikka äänestämäänkin jouduttiin käsiteltäessä aloitetta investointien ja raitiotien kustannusten ajankohtaista seuraamisesta valtuuston kokouksissa. Valtuutetut kiittelivät Satu Hassin viime kaudella tekemää valtuustoaloitetta kunnallisten toimielinten nimien muuttamisesta selkokieliseksi, mutta kaupunginhallitus oli vastauksessaan todennut että uudet, valtuustokauden alussa voimaantulleet toimielinten nimet ovat riittävän selkeitä.

Kokouksen lopuksi Tampereen vihreä valtuustoryhmä jätti kaupunginvaltuuston kokouksessa valtuustoaloitteen, jossa se pyysi kaupunkia selvittämään maksuttoman liikuntakortin myöntämistä yli 68-vuotialle kaupunkilaisille. Liikuntakortilla nämä kaupunkilaiset saisivat käyttää kaupungin tarjoamia liikuntapaikkoja (uimahalleja, kuntosaleja ym.) maksutta. Kaiken kaikkiaan pikakokous oli ohitse jo ennen seitsemää, ensi kuussa luvassa onkin kaksi valtuuston kokousta.

Noora Hinkkanen
Kunnallissihteeri