Kaupunginvaltuuston kokous 18.2.2019

helmi 18, 2019

Helmikuun kaupunginvaltuuston kokouksen esityslista oli tuttuun tapaan pitkä ja monipuolinen; käsiteltävänä oli asioita lähes jokaiselta politiikan saralta taloudesta kaavoitukseen. Ennalta varauduttiin pitkälle iltaan kestävään kokoukseen, mutta ilta etenikin yllättävän nopeasti.

Kokouksen aluksi nimettiin liuta uusia luottamushenkilöitä, jonka jälkeen päästiin esityslistan pariin. Hiukan yllättäen muutokset vuoden 2019 talousarvioon hyväksyttiin ilman enempiä keskusteluja ja samoin kävi kaupungin elinkeinorahaston lakkauttamiselle. Sen sijaan Tampereen kaupungin köyhyysohjelma 2018-2021 avasi valtuutettujen sanaiset arkut ja ohjelmasta käytiinkin pitkä keskustelu. Valtuutetut olivat aluksi hellyttävän yksimielisiä kiitellessään ohjelmaa ja sitä tehnyttä työryhmää, vaikka eri ryhmillä olikin eri painotuksia. Vihreä valtuustoryhmä kiinnitti erityisesti huomiota lapsiperheiden köyhyyteen ja koulutuksen aitoon maksuttomuuteen. Matti Helimo huomautti köyhyyden periytymisestä ja painotti koulutuksen olevan keino kierteen katkaisemiseksi. Myös muut vihreät valtuutetut käyttivät hyviä puheenvuoroja ja huomauttivat useaan otteeseen, ettei köyhyysohjelma saa jäädä pelkäksi ohjenuoraksi, vaan sen toimenpiteitä täytyy toteuttaa ja niitä seurata.

Kaupunginvaltuutettu Matti Helimo

Näiden pykälien jälkeen päästiin keskustelemaan valtuustoaloitteista, tällä kertaa vihreä valtuustoryhmä ei jättänyt yhtäkään aloitetta.

Köyhyysohjelman hyväksymisen jälkeen valtuutetut saivat käsiteltäväkseen muun muassa kaupungin ympäristönsuojelumääritysten päivittämisen ja Nekalan asemakaavan hyväksymisen, molemmat pykälät hyväksyttiin, vaikka jälkimmäinen aiheuttikin vilkkaan keskustelun, jonka aikana ei vältytty maininnoilta tavara-asemasta ja ratikasta.

Kaupunginvaltuuston kokous päättyi hiukan ennen yheksää, tavataan taas ensi kuussa!

Noora Hinkkanen, kunnallissihteeri