Kaupunginvaltuuston kokous 11.3.2019

maalis 11, 2019

Maaliskuun kaupunginvaltuuston kokous alkoi poliittisesti mielenkiintoisissa tunnelmissa. Hallitus oli eronnut kokousta edeltävänä torstaina ja eduskuntavaalit odottivat kulman takana. Kokouksen esityslistalla ei lukumääräisesti ollut montakaan käsiteltävää asiaa, mutta etukäteen aavisteltiin kokouksen kestävän pitkään.

Ensimmäiseksi kokouksessa nimitettiin uusia luottamushenkilöitä SDP:n ryhmän tehdessä sisäisiä muutoksia luottamustehtäviinsä. Tämän jälkeen kaupunginvaltuusto pääsi puimaan ajankohtaista kuumaa perunaa, Tampereen kaupungin osallistumista Suomirata Oy:n perustamiseen. Suomirata Oy tähtää Tampere-Helsinki -välisen nopean ratayhteyden toteuttamiseen ja tunnin junayhteyden saamiseksi Tampereelta Helsinkiin. Myös nopea junayhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle ja tulevaisuudessa tunnin junayhteys Turusta Henlsinkiin kuuluu perustettavan yhtiön suunnitelmiin. Keskustelun alkajaiseksi suurin osa valtuutetuista olivat sitä mieltä että hankkeeseen osallistuminen on erittäin kannatettavaa ja järkevää, vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Jaakko Stenhäll kommentoi hanketta seuraavasti:

”Jos jotain yhteyttä pidän Suomessa merkittävänä, niin hyväkuntoista rataa Tampereelta Helsinkiin, ja tietenkin siitä eteenpäin pohjoiseen. Kun yhteys on nopea, poistaa se monta muuta tarvetta.Samalla investointi päärataan on investointi hiilineutraaliin Suomeen, ja siihen että meillä on laaja työsskäyntialue eteläisessä Suomessa. Kun pääradan nopeisiin yhteyksiin yhdistetään lähijunat Pirkanmaalla ja muualla eteläisessä Suomessa, voi käsissämme olla merkittävä siirtymä kestävään liikenteeseen. Tätä työtä täydentää monet investoinnit raiteisiin kaupunkiseuduilla, kuten meidän oma Tampereen ratikkahankkeemme.Tampereen vihreä valtuustoryhmä tukee hanketta lämpimästi, ja on valmis kaikkeen yhteistyöhön hankkeen nopean etenemisen varmistamiseksi. Käsillä on koko Suomelle olennainen hanke.”

Keskustelun päätteeksi osallistuminen hankkeeseen hyväksyttiin ja kokous päätettiin valtuustoaloitteiden jättämisen jälkeen. Seuraavan kerran valtuusto kokoontuu eduskuntavaalin jälkeen, tavataan silloin!

Terveisin, Noora Hinkkanen

Kunnallissihteeri