Tampereen Vihreiden liikenneohjelma 2013-2016 (Ehdotus)

huhti 21, 2012

Pitkäaikainen tamperelainen vihreä vaikuttaja Pauli Välimäki tarjoaa oman ehdotuksensa Tampereen Vihreiden liikenneohjelmaksi ensi valtuustokaudelle:

Vaalit lähestyvät ja vihreiden on syytä katsoa eteenpäin. Koska liikenneasiat kiinnostavat monia ja joukossamme on todellisia asian harrastajia ja ammattilaisiakin, tein ehdotuksen Tampereen vihreiden liikenneohjelmaksi. Sen tavoitteet ja toimenpiteet on asetettu siten, että aikajänne on seuraava valtuustokausi. Jätän ehdotuksen vapaasti jalostettavaksi.

KOHTI KÄVELYKESKUSTAA

Tavoite: Keskustan ruutukaava-alueesta tehdään kävelykeskusta, jossa on hyvät pyörä- ja joukkoliikenneyhteydet. Autoliikenne ohjataan keskustan kehälle ja maanalaisiin pysäköintitiloihin.

  • Hämeenkadun itäpää Hämeensillasta rautatieasemalle muutetaan joukko- ja kevytliikennekaduksi vuoden 2013 alusta lähtien.
  • Tuomiokirkonkadusta tehdään kävelykatu vuonna 2013.
  • Tammerkosken rannoille tehdään yhtenäiset kävelyraitit Pyhäjärveltä Näsijärvelle.
  • Keskustakortteleiden sisäpihat muutetaan viherpihoiksi ja julkisiksi tiloiksi siirtämällä autojen paikoitus maan alle.
  • Hämeenkadun länsipää muutetaan joukko- ja kevytliikennekaduksi 2015.
  • Kauppakatu muutetaan kävelykaduksi 2015.
  • Keskustorilta siirretään autojen pysäköinti maan alle.
  • Yhteydet maanalaiseen paikoitukseen tehdään kehäkaduilta, ei ruutukaava-alueen sisältä.

PYÖRÄLLÄ PÄÄSEE PERILLE

Tavoite: Pyöräilystä tehdään sujuva ja turvallinen kulkumuoto ympäri vuoden, niin keskustassa kuin kaupunginosissa ja työmatkoilla.

  • Keskustan pyörätieverkosta rakennetaan yhtenäinen ja kattava.
  • Hämeenkadulle tehdään pyöräkaistat ja autopaikat muutetaan pyöräparkeiksi.
  • Rautatieasemalle tehdään kunnollinen, katettu pyöräpysäköintitila.
  • Työmatkapyöräilyn pääreiteistä tehdään nopeita ja korkeatasoisia ja ne pidetään avoinna ympäri vuoden.
  • Yhdistetyistä kevyen liikenteen väylistä luovutaan keskusta-alueella ja kaupunginosien keskustoissa ja pyöräilijöille tehdään muusta liikenteestä selkeästi erotetut pyöräkaistat tai pyörätiet.

RATIKKA RAKENTEILLE

Tavoite: Kaupunkiraitiotien verkosto rakennetaan valmiiksi tällä ja seuraavalla vuosikymmenellä.

  • Ensimmäinen linja Hervanta-Keskusta-Lentävänniemi rakennetaan vuosina 2015-2020.
  • Seuraavien linjojen (kuten Vuores – Lahdesjärvi – Keskusta ja Pirkkala – Härmälä – Keskusta) suunnittelu aloitetaan niin että niiden rakentaminen voi alkaa jo ennen vuotta 2020.
  • Tehdään Tampereelle maailman paras ja innovatiivisin ratikka, joka houkuttelee uusia käyttäjiä ja uusia palveluja ja asukkaita ratikkalinjan varrelle.
  • Laaditaan suunnitelma raitiotieverkon laajentamisesta naapurikuntien keskustoihin saakka.
BUSSIT NOPEIKSI JA YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISIKSI

Tavoite: Bussiliikenteestä tulee tehdä sujuvaa, nopeaa ja ympäristöystävällistä.

  • Pääreiteille tehdään joukkoliikennekaistat liikennevaloetuuksineen suurimmista kaupunginosista keskustaan saakka.
  • Toteutetaan seudullinen yhteislippu, joka käy busseihin, lähijuniin ja ratikkaan.
  • Muutetaan dieselbussit maakaasu- tai biokaasu- tai sähköbusseiksi.

LÄHIJUNALLA TÖIHIN

Tavoite: Käynnistetään lähijunaliikenne seudun kuntien ja valtion yhteistyöllä.

  • Aloitetaan säännöllinen tunnin välein kulkeva lähijunaliikenne nykyisillä raiteilla Lempäälästä, Nokialta, Ylöjärveltä ja Orivedeltä Tampereelle.
  • Avataan uusia seisakkeita ja kaavoitetaan asutusta ja työpaikkoja asemien ja seisakkeiden lähelle.

SISÄÄNTULOVÄYLÄT KAUPUNKIBULEVARDEIKSI

Tavoite: Lisätään kaupungin sisääntuloväylien ja kehäkatujen viihtyisyyttä ja turvallisuutta muuttamalla ne kaupunkibulevardeiksi.

  • Kehitetään pääsisääntuloväyliä, kuten Teiskontietä, Hatanpään valtatietä, Hervannan valtaväylää, Paasikiventietä ja Sammon valtaväylää kaupunkibulevardeina, joissa autoliikenne sopeutuu asukkaiden ja joukkoliikenteen tahtiin.
  • Tehdään myös keskustan kehästä ja Ratapihankadusta kaupunkibulevardeja, joissa on turvallista ja sujuvaa liikkua myös kävellen ja pyöräillen.
  • Viinikan liikenneympyrään ei rakenneta eritasoristeystä, vaan oikea liikenneympyrä ja kevyen liikenteen alikulut.
  • Kaupunginosien keskustoissa otetaan käyttöön yleinen 30 km nopeusrajoitus ja asuntokadut muutetaan pihakaduiksi.