Tampereen Vihreät järjesti syyskuun puolivälissä tutustumismahdollisuuden sähköpolkupyöriin ja -pyöräilyyn. Tässä tapauksessa sähköpyörällä tarkoitetaan yleisesti ihan normaalin polkupyörän näköistä vekotinta, joka saa sähkömoottorista lisäapua polkijan niin halutessa. Pyörä ei kulje eteenpäin ilman polkemista ja sallittu maksimivauhti sähköavusteisesti on 25 km/h. Omin voimin saa pistellä menemään niin lujaa kun pääsee. Mikäli vauhtia ja sähkötehoa on määrättyjä rajoja enemmän, on kulkupeli rekisteröitävä moottoriajoneuvoksi.
Tutustumisretkellä näimme useita erilaisia pyörämalleja sekä koeajoimme niistä neljää. Vastoin yleistä luuloa, sähköpyörillä ei ole tarkoitus korvata tavallista polkupyörää, joka on ehdottomasti yksi ympäristöystävällisimmistä kulkupeleistä. Sen sijaan sähköpyörät tarjoavat ekologisemman vaihtoehdon ensisijaisesti henkilöautoilulle. Samalla energiankulutuksella kulkee sata pyöräilijää mutta vain yksi henkilöauto.
Iso osa nykyisistä henkilöautomatkoistamme on vain muutaman kilometrin mittaisia eli helposti lihasvoimin pyöräiltävissä. Matkalle saattaa silti osua vaikkapa epämiellyttäviä mäkiä eikä määränpäässä ehkä ole mahdollisuutta hikisten kainaloiden huljuttamiseen. Vihreällä sähköllä (tietenkin) ladatulla sähköpyörällä matkan hurauttaisi vaikka jakkupuvussa. Toisaalta sähköpyörällä saa matkaansa myös lisävauhtia, kun ajomatka pyöräteitä pitkin ja pysäköinti sujuvat ruuhka-aikanakin näppärästi.
Edellä on mainittu vain muutama syy sähköpyöräilyyn, lisäperusteita voi hakea mm. vaikka kustannussäästöistä autoiluun verrattuna sekä fyysisen kunnon parantumisesta – nostaahan sähköpyörän omistaminen tutkitusti myös muuten pyöräilyinnokkuutta. Huomattavaa on muuten, että perusterveiden ihmisten työ- ja asiointipyöräilyn lisäksi sähköpyörät parantavat mm. ikäihmisten ja vajaakuntoisten liikkumismahdollisuuksia, mikä onkin kuulemamme mukaan hurjasti lisääntynyt.
Sähköpyöriä on monenlaisia: löytyy perinteisiä 2-pyöräisiä, vakaampia 3-pyöräisiä esim. juuri ikäihmisten käyttöön, taittuvia malleja sekä erilaisin tavaratelinein ja jopa sadesuojin varustettuna. Myös akku- ja moottoritekniikkaa on monenlaista ja myös tavalliseen polkupyörään voi hankkia konvertointipaketin. Akkuteknologia kehittyy suorituskyvyltään ja ympäristöystävällisyydeltään jatkuvasti. Lataus hoituu tavallisesta pistorasiasta. Tarkemmin tekniikkaan voi tutustua netissä tai jälleenmyyjien pakeilla. Hintahaarukka menopeleille on em. ominaisuuksista riippuen muutamasta satasesta yli pariin tonniin. Akun kesto riippuu tietenkin mm. akkutyypistä ja ajotavasta mutta täysavustuksella (eli moottori päällä koko ajan) pääsee myyjän mukaan useimmiten jopa 80 km.
Sähkö on siis tulossa vauhdilla liikkumiseen ja Vihreidenkin tilaisuudessa on jo tutustuttu Tampereella valmistettaviin muuntosähköajoneuvoihin. Sähköpolkupyöräily on Suomessa vielä harvinaista mutta isossa maailmassa homma on toisella tasolla – maailman miljoonista vuosittaisista sähköpyörähankinnoista suurin osa tehdään Kiinassa. Vielä kun lataisivat ne pelkästään uusiutuvista energialähteistä tuotetulla sähköllä.
Itse voitin lievät ennakkoluuloni sähköpyöräilyyn hyppäämällä tutustumisretkellä sähköpyörän selkään. Se oli lystiä! Kannattaa kokeilla, kun seuraava tilaisuus koittaa!
Sanna Huikuri
Varavaltuutettu, pyöräilijä