Sähköautot – Nyt!

huhti 19, 2010

Tampere 15.04.2010.

Kirjastotalo Metsoon oli saapunut paikalle pari tusinaa sähköautoista kiinnostunutta. Kaupunginvaltuutettu ja Tampereen vihreiden varapuheenjohtaja Emilia Olkanen avasi tilaisuuden ja esitteli sähköautoaktiivi Erkki Leinosen.

Esityksen aikana kävi selväksi että sähköautot eivät ole mikään uusi keksintö vaan jo 1800-luvun puolella sähköautoilla päästiin 100 km/h nopeuksiin ja niitä käytettiin mm. takseina. Mutta sota, öljyn käytön laajeneminen ja monet muut syyt ajoivat autoteollisuuden pois sähköiseltä tieltä.

Nyt 2010 ollaan tilanteessa jossa sähköautot ovat teknisesti varteenotettavia vaihtoehtoja polttomoottorille. Monesta näkökulmasta katsoen sähköauto on perinteistä polttomoottoriautoa etevämpi etenijä, mutta niiden yleistymisen tiellä on vielä monia esteitä.

Sähköauton hyviä puolia

  • Sähkömoottorin hyötysuhde on polttomoottoriin verrattuna ylivoimainen. Samalla energiamäärällä sähköauto etenee (well-to-wheel -laskelmien mukaan) noin tuplasti pidemmälle kuin moderni polttomoottoriauto.
  • Sähkömoottori kestää yli miljoonan kilometrin ajon ja koska niissä on hyvin vähän liikkuvia osia, on myös huollot suhteellisen yksinkertaisia ja halpoja. Varaosa- ja huoltokustannukset ovat siis huomattavan alhaiset.
  • Hiilidioksidipäästöt lähes nolla (etenkin jos akut ladataan uusiutuvalla energialla)
  • Sähköautolla ajaminen maksaa n. 2€/km (polttomoottoriautoilla 7-14€/km).
  • Moottori vääntää heti startista maksimaalisella tehollaan ja vaihteiden vaihto jää pois.

Sähköautojen ongelmia

  • 100-150 km:n käyttösäde (eCorolla) ei välttämättä sovellu ihan kaikille.
  • Lataaminen vaatii aikamoisen asenne- ja tapamuutoksen siihen miten autoillaan.
  • Akkutekniikan kehitys edelleen avainasemassa. Miten akkujen hinnat saataisiin alas nykyisestä? Entä pohjoiset olosuhteet? Akkujen kierrättäminen käytön jälkeen?
  • Autojen sekä akuston lämmittämiseen jouduttaisiin silti käyttämään polttoainetta (esim. biodieseliä).
  • Suomessa periaatteessa asenne hyvinkin myönteinen sähköautoja kohtaan, mutta verotus ja hallinnon muut kiemurat jarruttavat kehitystä. Onko Suomi jäämässä jälkeen kehityksessä?
  • Autoteollisuus lähtenyt nihkeästi mukaan (mm. huolto- ja varaosamyynti hiipuisi, vaatisi suuret investoinnit muuttaa tuotanto sähköpuolelle).
  • Öljyteollisuus haraa vastaan melko itsestäänselvistä syistä (öljyriippuvuus vähenee).

eCorolla ja polttomoottoriautojen päivittäminen sähkökäyttöisiksi

Leinonen esitteli myös vuoden 2009 lopussa julkisuuteen tuodun eCorolla-projektin. Koko projektin tavoite on kehittää teollisesti valmistettu muunnossarja, jolla muuntaminen tavallisesta polttomoottoriautosta sähköautoksi tehtäisiin nopeasti ja edullisesti.

Sähköautot – nyt! -kansalaisliikkeen tavoitteena on saada uuden sukupolven sähköautot kaikille, nopeasti, edullisesti ja ympäristöä kuormittamatta.

Tampereen joukkoliikenne

Joukkoliikenne nousi myös esiin keskusteluissa ja Leinonen esittikin vahvoja kannaottoja johdinautojen puolesta. Hänen mukaansa yksi Tampereelle erittäin hyvin sopiva vaihtoehto tulevaisuuden joukkoliikennenöintiratkaisuksi olisi akkujohdinautot joilla voitaisiin ajaa tarvittaessa myös ilman johtimia alle 1-80 km:n pätkiä osana johdinauton reittiä.

Tampereen lähitulevaisuuden joukkoliikenneratkaisuvaihtoehdoissa asetetaan usein vastaikkain bussit sekä ratakiskoja käyttävät ratkaisut. Jos näitä kahta olisi vertailtava keskenään, niin akku- tai hybridi-akkujohdinautojen etuna raideliikenteen kehittämiseen verrattuna olisi se, että kumipyörillä liikkuessaan johdinautoja varten ei tarvitsisi rakentaa kallista rataverkostoa ja näin alkuinvestoinnit olisivat raitiovaunuja halvemmat. Mutta toisaalta raideliikenteessä energiankulutus/matkustaja olisi edelleen huomattavasti pienempi kuin (johdin)bussilla.

(Lähi)tulevaisuus

Mitä siis pitäisi tehdä? Leinosen mukaan ainakin seuraavat asiat:

  • sähköautoilta pitää poistaa käyttövoimavero (tuttavallisemmin dieselvero).
  • valtion ja kuntien tulisi ryhtyä tosissaan tukemaan sähköautojen ostamista sekä käyttöä ja näyttää esimerkkiä sähköautojen käyttöön ottamisella.
  • latauspisteiden ja muun infran rakentaminen tulisi aloittaa pian ympäri Suomea
  • sähköautotekniikan osaajia on koulutettava lisää

Esityksen aikana keskustelu äityi välillä melko teknisesti, kenties kuulijakuntansa takia ja etenkin akkuteknologia herätti tunteita puoleen jos toiseenkin. Illan päätyttyä se oli kuitenkin varmaa, että lähivuodet näyttävät miten nopeasti sähköautot yleistyvät niin Tampereella kuin maailmallakin.

Lisätietoja ja linkkejä
Erkki Leinosen esitelmä (pdf)
Sähköautot.fi
eCorolla -projekti
Tampereen Sähköajoneuvokeskus TSAK!
ElectriCity – Tampere liikkuu sähköllä -projekti

Tuomo Pekkanen