Tampereen vihreiden keskustelutilaisuuksien sarjan aloitus sujui yli ennakko-odotusten keskiviikkona 17.10. Keskustelijoita oli paikalla nelisenkymmentä ja varattu tila tuli tupaten täyteen. Tarjoilutkin hupenivat reippaassa vauhdissa. Hyvä niin.
Reilun kaupan kahvia nautittuamme saimme kuulla valtioneuvoston ilmastopoliittisen asiantuntijan, kansanedustaja Oras Tynkkysen alustuksen ajankohtaisimmista Suomea koskettavista liikenneaiheista.
Oras kävi läpi nykyhetken ja tulevaisuuden suurimmat haasteet ja mahdollisuudet. Hän puhui mm. autojen yhteiskäytön puolesta, pysäköintipolitiikan ohjaamisen avulla
saatavista hyödyistä joukko- ja kevytliikenteelle sekä ruuhkamaksuista. Esimerkiksi Tukholmassa ruuhkamaksujen avulla on saatu vähennettyä keskustan autoilua viidenneksellä.
Suomessa autojen yhteiskäyttöyritys on vain nykyisin vain Helsingissä. Oras on tehnyt aiheesta myös valtuustoaloitteen, jonka voi lukea hänen kotisivuiltaan.
Liikennepolitiikka on myös kaavoituspolitiikkaa. Esimerkiksi Tampereen taajama-alueen maapinta-alasta kymmenisen prosenttia on autotietä. Nykyisillä tonttihinnoilla autopainotteista kulttuuria ei voi pitää mitenkään edullisena kenellekään, paitsi autotehtaille. Kaupungin viihtyvyys ja autoilun saasteet ovat lisäksi aivan oma lukunsa.
Oras kävi läpi myös vihreiden kantoja raide- ja lentoliikenteestä. VR:n monopoli ei toimi ja lentoliikenteen verovapaus on absurdi jäänne. Miksi saastuttavinta kulkumuotoa tuetaan verorahoilla? Lisää voi lukea vihreiden liikennepoliittisesta ohjelmasta täältä.
Avasin tilaisuuden ja vetäydyin sitten taka-alalle. Sain tosin vastata TKL:n johtokunnan puheenjohtajana bussiliikennettä käsitteleviin kysymyksiin. Esimerkiksi maakaasubussit kiinnostivat kuuntelijoita. Tampere on näillä näkymin todennäköisesti hyppäämässä maakaasuvaiheen ohi suoraan vuosikymmenen vaihteessa saataviin hybridibusseihin. Maakaasu on kelpo vaihtoehto, mutta infrastruktuurin rakentaminen vaatisi niin paljon rahaa, että investointi kannattaisi vasta todella isolla rysäyksellä tehtynä. Sellaiseen taas ei ole nyt resursseja bussikannan ollessa vielä hyväkuntoista. Onneksi uusilla dieselstandardeilla päästään siedettäviin tuloksiin päästöjen osalta. Bussikanta on kuitenkin muutettava ympäristöystävällisemmäksi tulevaisuudessa niin tulevan öljypulan kuin hiukkaspäästöjen ja ilmastonmuutoksenkin takia.
Tilaisuutta johti Tampereen pyöräilijöiden puheenjohtaja, arkkitehti ja kaupunkisuunnittelija Kirsikka Siik, joka sai vastailla myös pariin kysymykseen. Esimerkiksi Jyväskylästä Tampereelle muuttanut pyöräilijä oli syystäkin ihmeissään siitä, kuinka pyöräily on tehty Tampereella suorastaan sietämättömäksi. Toisaalta moni keskustelija peräsi myös pyöräilijöiltä liikennesääntöihin perehtymistä. Yhtä mieltä oltiin siitä, että pyöräkaista mahtuisi Hämeenkadulle. Kaupungin autopuolue ei taida tosin asiasta innostua…
Ajatustenvaihto oli hyvin intensiivistä. Asiaa olisi ollut selvästi enemmän kuin illan aikana ehdittiin puida. Intohimoja nostattivat edellä mainittujen lisäksi mm. bussiliikenteen hinnoittelu, moottorikelkkailu, vesiliikenne ja päästöjen verotus. ”Lipsahtipa” keskustelu loppuvaiheessa sosiaalipolitiikankin puolelle. Vaikka kaikki liittyy kaikkeen, päädyimme kuitenkin siihen, että saman illan aikana ei ehditä puhua aivan kaikesta ja parasta sosiaalipolitiikkaa on sosiaalipolitiikka.
Seuraava keskustelutilaisuus järjestetäänkin jo maanantaina 5.11., ja silloin paikalle saapuu työministeri ja Vihreän liiton puheenjohtaja Tarja Cronberg. Alustavasti aiheeksi on kaavailtu sosiaalisia yrityksiä ja ajankohtaisia työvoimapoliittisia aiheita. Keskustelutilaisuuksia on luvassa jatkossakin ja aiheita saa ehdottaa Kirsikka Siikille, kirsikka.siik(a)kolumbus.fi. Hänelle voi myös lähettää palautetta jo pidetyistä tilaisuuksista.
Olli-Poika Parviainen
Tampereen Vihreiden puheenjohtaja