Marraskuussa järjestettiin ylimääräinen kaupunginvaltuuston kokous. Kokouksen esityslistalla oli ainoastaan kaksi asiaa: julkisen taiteen työryhmän perustaminen ja raitiotien rakentaminen. Julkisen taiteen työryhmä perustettiin ilman vastaväitteitä, mutta raitiotiestä riitti puhetta.
Asetelma oli tuttu kahden viikon takaisesta kokouksesta ja puheet noudattivat samaa kaavaa. Puheenvuoroja käytettiin ratikan puolesta ja vastaan, vihreän valtuustoryhmän ollessa jälleen yksimielisesti raitiotien rakentamisen puolella. Hanna Hakko piti loistavan puheenvuoron raitiotiestä ja sen luonto- ja ympäristövaikutuksista. Hakon mukaan ratikan operointi tuottaa tehtyjen selvitysten mukaan muita vaihtoehtoja vähemmän ilmastopäästöjä. On myös hyvä muistaa, että ilmastopäästöjen vähentäminen edistää perinteisen luonnonsuojelun tavoitteita. Irene Roivainen puhui raitiotiehankkeen historiasta, Anna-Kaisa Heinämäki puolestaan kertoi hankkeen olevan moderni, tasa-arvoinen kulkuväline. Puheissa vilahteli ratikan mahdollinen vaarallisuus kuuroille henkilöille, sen meluisuus ja autoilijoiden turvallisuus. Keskustelu kävi ajoittain todella kuumana, ja kertaalleen äänestettiin jopa koko hankkeen palauttamisesta valmisteluun, mutta ehdotus hylättiin äänestyksen jälkeen. Yli viiden tunnin keskustelun jälkeen valtuusto pääsi äänestämään raitiotien rakentamisesta; äänin 41-25 kaupunginvaltuusto päätti Tampereen saavan raitiotien!
Vihreä valtuustoryhmä on tehnyt pitkään töitä ratikan eteen ja tänään sen rakentamisesta viimein päätettiin! Kiitos kaikille hankkeeseen uskoneille, tänään juhlitaan ja huomenna jatketaan töitä paremman Tampereen puolesta!
Noora Hinkkanen
Kunnallissihteeri