Viime valtuuston kokouksessa käytiin pitkä ja rikas keskustelu yksityisautoilun kieltämisestä Hämeenkadulla. Kun vihreät asiasta kymmenen vuotta sitten puhuivat, tuntui se vielä aivan utopialta. Ei tarvinnut oikeastaan vielä edes aikuisten oikeasti pohtia, mihin autoliikenne ohjattaisiin, millaisia pysäköintiratkaisuja päätös vaatisi ja paljonko lisäresursseja joukko- ja kevytliikenne nyt tarvitsisi.
Keskustelun sävy ja taso on kymmenessä vuodessa muuttunut paljon, ei vähiten vihreiden ansiosta. Nyt valtuustossa jo sosialidemokraattien enemmistökin puolsi autottomuutta. Autottomuus siis tulee kuin juna, vaikka aikataulukirjaa ei ole vielä tehty. Olen kuitenkin vakuuttunut, että asiasta päästään sopuun yllättävän pian. Puheenvuorot, joissa puolustetaan yksityisautoilua, haisivat puolustelulta ja viivyttelyltä.
Tampereen vihreät tahtovat muuttaa Hämeenkadun joukko- ja kevytliikennekaduksi. Perttu Pesän ehdotuksesta valtuusto hyväksyi viime syksynä ponnen, jonka tuloksena P-Hämpin valmistumisen jälkeen tutkitaan tosissaan mahdollisuudet edetä tavoitteemme suuntaan. Samassa ponnessa päätettiin myös vähentää Hämeenkadun parkkipaikkoja. Viesti ja suunta ovat selviä. Kun vanhat utopiat siirtyvät kuivaan virkamiesvalmisteluun, alkaa tapahtua jotain muutakin kuin innostunutta puhetta kapakassa.
On selvää, että ilmastonmuutoksen haaste ja kasvava kaupunki vaativat sitä, että on tehtävä samaan aikaan mittavia satsauksia joukkoliikenteeseen ja rajoitettava autoilua siellä, minne vaihtoehtoiset kulkumuodot on helposti rakennettavissa.
Liikenneministeri Vehviläinen on jo puoltanut ruuhkamaksujen käyttöönottoa. On mietittävä, mitä niillä olisi annettavanaan Pirkanmaan alueelle. Pääkaupunkiseudulla ruuhkamaksuilla voisi kerätä vaikka viisikymmentä miljoonaa euroa, jolloin voitaisiin autoliikenteen rajoitusten lisäksi bonuksena vaikkapa puolittaa HKL:n lipun hinnat.
Monilla tamperelaisilla ympäristöaktivisteilla ja blogisteilla on omia visioitaan siitä, miten autottomuus elävöittäisi Tampereen keskustaa ja millaisia upeita elämää helpottavia joukkoliikenneratkaisuja voisimme saada aikaan. Kun vielä valtio omalla osuudellaan satsaisi tulevana vuosikymmenenä kunnolla rahaa raideliikenteeseen, kyllä tästä vielä hyvä tulee.
Rosa Meriläinen,
kaupunginvaltuutettu