Kaupunginvaltuuston kokous 17.6.2019

kesä 17, 2019

Kevään viimeinen kaupunginvaltuuston alkoi aurinkoisissa tunnelmissa Tampereen vihreän valtuustoryhmän kukittaessa vihreän puolueen uuden varapuheenjohtajan, Jaakko Mustakallion. Onnea vielä kerran Jaakko!

Itse kokouksen esityslistalla oli jälleen käsiteltävänä runsaasti asioita, joista etukäteen erityisesti Tampereen Infra Liikelaitoksen yhtiöittäminen oli herättänyt paljon keskustelua ja kirvoittanut palautetta. Ennen yhtiöittämiskeskustelua kaupunginvaltuusto hyväksyi Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsauksen ilman keskustelua. Tampereen Infran yhtiöittäminen herättikin sitten valtuutettujen kielenkannat. Jo aiemmin takaisin valmisteluun lähetetty esitys tuli nyt valtuuston päätökseen lisäyksellä ” kaupunkiympäristön palvelualue tilaa rakentamispalveluita perustettavalta Infra Oy:ltä ja ulkoisilta markkinoilta siten, että Infra Oy:n resurssit hyödynnetään kaupungin kannalta tarkoituksenmukaisesti. ”Myös henkilökunnan asema ja heidän tiedonsaantioikeutensa haluttiin varmistaa. Keskustelun päätteeksi yhtiöittäminen hyväksyttiin.

Valtuutettu Olga Haapa-aho

Seuraavaksi valtuusto sai puitavakseen Tampereen kaupungin vuosien 2019-2025 koulutuspoliittisen ohjelman. Vihreästä valtuustoryhmästä ohjelmaa kiitettiin, mutta valtuutettu Olga Haapa-aho nosti esille myös kansainvälisen näkökulman puuttumisen ohjelmasta. Haapa-aho korosti, ettei nykyaikana voi unohtaa kansainvälistä näkökulmaa koulutuksesta puhuttaessa. Lopulta ohjelma hyväksyttiin keskustelun päätteeksi, minkä jälkeen valtuusto hyväksyi kolme asemakaavaa (Ojala, Tammela ja Iskun ja Tampere Areenan tontit sekä katuyhteyden muodostaminen) ennen siirtymistä valtuustoaloitteiden käsittelyyn.

Valtuustoaloitteissa oli kaksi Juhana Suoniemen jättämää valtuustoaloitetta; ensimmäinen Pekka Salmen (SDP) kanssa valmisteltu aloite skeittilukion perustamisesta etenee kaupungin prosesseissa parhaillaan ja sen toteutuminen näyttää yhä todennäköisemmältä. Toinen aloite painonappien poistamiseksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väyliltä oli enemmän vastatuulessa. Aiheesta käytiin sangen vilkas keskustelu, mutta valitettavasti aloitteessa esitettyjä toimenpiteitä ei oteta Tampereella käyttöön.

Tämän kokouksen jälkeen alkaa valtuuston kesätauko, nähdään jälleen elokuussa!

Noora Hinkkanen, kunnallissihteeri