Kaupunginvaltuuston kokous 15.4.2019

huhti 16, 2019

Eduskuntavaalien jälkeinen kaupunginvaltuuston kokous alkoi aurinkoisissa tunnelmissa. Tampereen vihreät säilyttivät kaksi paikkaa eduskunnassa, kansanedustajiksi valittiin Iiris Suomela ja Satu Hassi, onnittelut valituille!

Kaupunginvaltuuston kokous itsessään ei ollut esityslistaltaan kummoinen, listalla oli ainoastaan muutamia luottamushenkilönimityksiä sekä Hiedanrannan kehitysohjelman yhtiöittäminen. Hiedanrannan kokonaisuus esitetään toteutettavaksi yhtiöratkaisuna siten, että muodostetaan Hiedanranta Kehitys Oy ja Hiedanranta Ky. Hiedanranta Kehitys Oy toimii projektinjohtoorganisaationa ja Hiedanranta Ky rahoitusvälineenä. Hiedanranta Ky muodostetaan, jotta päätösvalta maaomaisuuteen säilyy kaupungilla. Yhteistyö maaomaisuuden kehittämisessä toteutetaan maanomistusallianssissa. Aiheesta käytiinkin värikäs ja polveileva keskustelu, minkä päätteeksi yhtiöittäminen hyväksyttiin.

Maija Kajan

Kokouksen päätteeksi Tampereen vihreän valtuustoryhmän Maija Kajan jätti vielä valtuustoaloitteen Tampereelle perustettavasta vaihdevuosipoliklinikasta perusterveydenhuollon julkisena toimintana. Aloitteessa todetaan, että julkisen terveydenhuollon mitättömät valmiudet tutkia ja hoitaa vaihdevuosissaan elävää naista aiheuttaa valtavat määrät inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia menetyksiä sekä terveydenhuollon resurssien hukkakäyttöä ja turhia tutkimuksia.

”On kohtuutonta, että ainoastaan tarpeeksi varakkaat naiset voivat hakeutua kunnolliseen vaihdevuosihoitoon käyttäen yksityislääkäreiden kalliita palveluita. Tämän vuoksi vaihdevuosipoliklinikka tulisi perustaa”, Kajan toteaa.

Ennätysnopea valtuuston kokous päättyi jo klo 18:12, seuraava valtuuston kokous on jälleen toukokuussa.

Noora Hinkkanen, kunnallissihteeri