Kaupunginvaltuuston kokous 19.12.2016

joulu 19, 2016

Joulukuun kaupunginvaltuuston kokous järjestettiin sateisena joulukuun iltana. Esityslista oli hyvin lyhyt, aiheena olivat muutosten tekemiset vuoden 2016 talousarvioon sekä Raitiotie Oy:n perustaminen. Muutokset talousarvioon olivat hyvin pieniä, eikä pykälä aiheuttanut suurempaa keskustelua. Sitä vastoin Raitiotie Oy:n perustaminen kirvoitti jälleen valtuutettujen kielet, vaikka asiaa oli puitu useasti syksyn aikana. Osakeyhtiön perustaminen vaatii 2.000.000 euron sijoituksen perustettavan yhtiön osakepääomaan, mikä summa lisätään vuoden 2016 talousarvioon osakkeisiin ja osuuksiin. Keskustelu aiheesta oli ennalta-arvattavaa, ja raitiotien rakentamista vastustaneet valtuutetut vastustivat myös osakeyhtiön perustamista. Perussuomalaiset vaativat jopa pykälän hylkäämistä, mutta hävisivät esityksen äänestyksen jälkeen ja täten osakeyhtiö perustetaan.

Maija Kajan puolusti voimakkaasti paperittomien henkilöiden terveydenhoitoa

Kokouksessa käsiteltiin seuraavaksi Tampereen vihreiden jättämää valtuustoaloitetta paperittomien henkilöiden terveydenhuollosta. Aloitteessa esitetään, että paperittomat henkilöt saavat samanlaisen kiireellisen terveydenhuollon kuten muutkin tamperelaiset ja että erikoissairaanhoito kuuluisi alle 18-vuotiaille sekä raskaana oleville henkilöille. Vihreät puolustivat aloitetta ja peräsivät oikeutta terveydenhoitoon kaikille. Eteenkin perussuomalaiset vastustivat vihreiden aloitetta. Äänestyksen päätteksi valtuustoaloite kuitenkin hyväksyttiin selvin äänin.

Kokouksen päätteeksi tehtiin vielä muutoksia luottamushenkilöpaikkoihin: Sivistys-ja elämänlaatupalvelujen lautakunnan varajäseneksi valittiin Hanna-Kaisa Heilimo, yhdyskuntalautakunnan varajäseneksi Amu Urhonen, kuten myös yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaoston jäseneksi. Yhdyskuntalautakunnan jätehuoltojaoston jäseneksi nimitettiin Hanna-Kaisa Heilimo, Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäseneksi puolestaan Kirsikka Siik. Onnea kaikille valituille!
Kokouksen jälkeen kaupunginvaltuusto jää joulutauolle ja palaa valtuustosaliin tammikuussa.
Mukavaa joulua ja onnea vuodelle 2017!

Noora Hinkkanen
Kunnallissihteeri