Kaupunginvaltuuston kokous 19.2.2018

helmi 19, 2018

Helmikuun kaupunginvaltuuston kokouksen esityslista ei tällä kertaa ollut kovinkaan kummoinen. Kokouksen aluksi käsiteltiin muutosten tekemistä kaupungin talousarvioon, joiden jälkeen talousarvion vuosikate on 93,167 milj. euroa, tilikauden tulos -17,842 milj. euroa ja investointien rahavirta -210,164 milj. euroa. Nämä muutokset hyväksyttiin.

Tämän jälkeen valtuutetut saivat käsiteltäväkseen kolme asemakaavaa, jotka eivät nekään herättäneet sen suurempaa keskustelua ja kaavat hyväksyttiin lyhyiden puheenvuorojen jälkeen. Asemakaavojen jälkeen kokouksen esityslistalla ei ollutkaan jäljellä muita kuin valtuustoaloitteita, joita oli kaiken kaikkiaan kolmetoista kappaletta, kolme niistä vihreän valtuustoryhmän jättämiä. Ensimmäisenä vihreiden aloitteista valtuusto pui valtuustoaloitetta  kaupungin tilojen vuokrauskäytäntöjen eettisen ohjeistuksen laatimisesta. Jaakko Mustakallio esitti, että aloitteen päätösteksti muutettaisiin muodosta ”aloite merkitään tiedoksi ” muotoon ” lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluiden yleisohjeeseen lisätään kirjaus osaksi muita ehtoja, ettei tiloja vuokrata YK:n rotusyrjinnän vastaista sopimusta rikkoviin tilaisuuksiin, ja ettei tiloja vuokrata väkivaltaa tuottavaa toimintaa tai sen suunnittelua harjoittaville yhteisöille.” Keskustelua aloitteesta käytiin melkein puoli tuntia, kaikki ryhmät (poisluettuna Vaihtoehto Tampere-ryhmä) kannattivat lisäystä ja se hyväksyttiin keskustelun päätteeksi.

Jaakko Mustakallio halusi estää kaupungin tilojen vuokraamista rasistiseen tilaisuuksiin.

Muut kaksi valtuustoaloitetta herättivät myös runsaasti keskustelua salissa. Vastaus valtuustoaloitteeseen tietohallinnon käyttökatkojen kustannusten ja muiden vaikutusten selvittämiseksi  ei antanut aihetta toimenpiteisiin, mutta hiukan yllättäen valtuutetut kimpaantuivat aloitteen vastauksesta, ja perussuomalaisten ryhmä esitti aloitetta palautettavaksi valmisteluun. Palautusesitys sai tarvittavan kannatuksen ja aloite lähetettiin takaisin virkahenkilöstölle valmisteltavaksi.

Valtuustoaloite senioreiden liikuntakortin saamiseksi Tampereelle puolestaan poiki selvityksen tekemisen yli 68-vuotiaille ilmaisten liikuntapaikkojen käytöstä. Tämäkin aloite sai kannatusta valtuustosalissa yli puoluerajojen, vaikkei liikuntakorttia senioreille toistaiseksi myönnettykään.

Puheenjohtaja päätti kokouksen kello 20:00,
seuraavan kerran valtuusto kokoontuu maaliskuussa, nähdään silloin!

Terveisin, Noora Hinkkanen
Kunnallissihteeri