Valtuustoryhmä valitsi puheenjohtajiston ja päätti paikkajakotavoitteistaan: Elinvoiman apulaispormestari sekä konsernijaoston tai kaupunginvaltuuston puheenjohtajuus

touko 8, 2017

Vapaa julkaistavaksi heti

Tampereen vihreä valtuustoryhmä valitsi puheenjohtajiston ja päätti paikkajakotavoitteistaan: Elinvoiman apulaispormestari sekä konsernijaoston tai kaupunginvaltuuston puheenjohtajuus

Tampereen vihreä valtuustoryhmä valitsi juuri päättyneessä kokouksessaan puheenjohtajaksi Anna-Kaisa Heinämäen ja varapuheenjohtajiksi Jaakko Mustakallion ja Jaakko Stenhällin.

– Nyt valittu puheenjohtajisto on väliaikainen. Ryhmän vakituinen puheenjohtajisto vahvistetaan kesäkuussa 12.6.2017 pormestariohjelmaneuvotteluiden selvittyä. Samalla Tampereen vihreä valtuustoryhmä on päättänyt, että apulaispormestari ja valtuustoryhmän puheenjohtaja eivät ole tulevalla kaudella sama henkilö, toteaa valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio.

Vihreät tavoittelevat neuvotteluissa elinvoiman palvelualueen apulaispormestarin salkkua.

– Elinvoiman apulaispormestari vastaa Vihreille tärkeiden kokonaisuuksien johtamisesta, kuten ammatillisesta ja lukiokoulutuksesta sekä Tampereen vaikean työllisyystilanteen parantamisesta. Tämän lisäksi vastuualueelle kuuluvissa asunto- ja kiinteistöasioissa haluamme edistää kestävää asuntorakentamista sekä kiinteistöjen ympäristö- ja energiatavoitteiden toteutumista, sanoo ryhmän puheenjohtaja Heinämäki.

Pormestariohjelmaneuvottelut ja luottamuspaikkajako ovat tällä hetkellä kesken ja neuvotteluita käydään kuluvan viikon aikana tiiviisti. Vaalituloksen kunnioittaminen on demokratian uskottavuuden takia erittäin tärkeää. Tärkeimpiä puheenjohtajuuksia pormestarille kuuluvan kaupunginhallituksen ohella ovat kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen konserninjaoston puheenjohtajan tehtävät. Kolmanneksi suurimmalle puolueelle kuuluisi siten puheenjohtajuus konsernijaostosta tai vaihtoehtoisesti kaupunginvaltuustosta.

– Kaupunkilaisten vaaleissa antamaa mandaattia kunnioittamalla tärkeimpien luottamuselinten puheenjohtajuudet jaetaan kolmen lähes yhtä suuren puolueen kesken  ja varapuheenjohtajuuksia jaetaan myös keskisuurille ja pienemmille ryhmille, sanoo ryhmän varapuheenjohtaja Jaakko Stenhäll.

Lisätietoja:
Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, Anna-Kaisa Heinämäki 040 6397701
Ryhmän 1. varapuheenjohtaja, Jaakko Mustakallio 045 6520589
Ryhmän 2. varapuheenjohtaja, Jaakko Stenhäll 045 137 8505