Kaupunginvaltuuston kokous 20.3.2017

maalis 20, 2017

Kaupunginvaltuusto kokoontui viimeisen kerran ennen kuntavaaleja. Kokouksen esityslista oli tuttuun tapaan pitkä, tärkeimpänä asiana esityslistalla oli Tampereen kaupungin tilinpäätösennuste 2016. Tilinpäätösennusteen tulos on 21,3 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden alijäämä 17,0 milj. euroa. Tilikauden tulos muodostui 8,1 milj. euroa muutettua talousarviota paremmaksi. Tilinpäätöksestä keskusteltaessa valtuutetut pääsivät käsittelemään myös kaupungin strategiakortteja, joissa linjataan kaupunkistrategian toteuttamista. Valtuutetut puhuivat niin suurista investoinneista, vanhusten digipalveluista, työllisyydestä kuin kaupungin taloustilanteestakin. Pykälää käsiteltiin melkein neljä tuntia, ja lopulta vuoden 2016 tilinpäätös merkittiin tiedoksi. Osa valtuutetuista kävi jo selvästi kuntavaaleja ja puheenvuorot rönsyilivät välillä hurjastikin.

Juhana Suoniemi

Seuraavaksi valtuusto sai puitavakseen maakuntauudistukseen liittyviä toimielinten perustamisia, joista ei keskustelua syntynyt, vaan valtuusto hyväksyi uudet elimet yksimielisesti. Myös Hämeenlinnan hallinto-oikeuden vastaus kaupunginhallituksen jäseniä koskevaan kiistaan hyväksyttiin, vaikka aiheesta valittaneet valtuutetut protestoivatkin päätöstä. Illan päätteeksi valtuutetut saivat vielä selvityksen valtuustoaloitteiden käsittelyajasta ja jättivät lopulta omia valtuustoaloitteitaan. Juhana Suoniemi jätti aloitteen tietohallinnon käyttökatkojen kustannusten ja muiden vaikutusten selvittämisestä, jotka ovat häirinneet erityisesti terveydenhoitoa viime aikoina.

.

Seuraavan kerran valtuusto kokoontuu huhtikuussa vaalien jälkeen, nähdään silloin!
Noora Hinkkanen
Kunnallissihteeri